بدبینی چه آسیب هایی به زندگی مشترک وارد می کند ؟
نوشته شده توسط : غزاله البهشتی

یکی از آسیب زا ترین موضوعات برای زندگی یک زوج داشتن نگاه بدبینانه نسبت به زندگی و یکدیگر می باشد . یکی از شایع ترین مشکلات از نظر مشاوره قبل ازدواج خوب بدبینی می باشد که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود می تواند تبدیل به یک اختلال روانی شود . بسیاری از زوجینی که تازه زندگی خود را آغاز کرده اند ، این رفتار های اشتباه خود را بدبینی نمی دانند بلکه تصور می کنند با آگاهی نسبت به همه چیز و بر خورد منطقی با آن می توانند از آسیب های بعدی جلوگیری کنند ، غافل از آن که قضاوت های نادرست می تواند به بهانه ای جدی برای جدایی و طلاق تبدیل شود . بدبینی به معنی تفسیر غلط از رفتار و وقایعی که دیگران انجام می دهند یا می بیند گفته می شود . این افراد تصور می کنند چیزهایی که متوجه می شوند را دیگران متوجه نمی شوند و موضوعاتی در پشت هر ماجرایی وجود دارد . بدبینی باعث بروز مشکلات جدی همچون : استرس ، خشم و تشویش می گردد .

آسیب های بدبینی

-         نداشتن آرامش : فردی که دچار بدبینی شده در بهترین مراکز مشاوره ایران به عنوان یک فرد با اختلال روانی شناخته می شود . این افراد با تصورات منفی و پوچ آنچنان خود را تحت فشار روحی و روانی قرار می دهند که به آنچه وجود ندارد باور پیدا می کنند .  تخیلات منفی آرامش را از این افراد گرفته و باعث می شود تا همواره ذهنی مشوش و روحی نا آرام داشته باشند و این حالات در این افراد تا آنجا ادامه پیدا می کند که فرد را تبدیل به یک بیمار روانی کند .

-         عدم تمایل به معاشرت : افراد بدبین تمایلی به معاشرت با دیگران از خود نشان نمی دهند . این افراد در همه جمع ها بیشتر به دنیال مسائل و موضوعات مخفی و پنهانی هستند که دیگران را مورد سوءظن خود قرار دهند . این افراد به مرور زمان نسبت به همه افراد اطراف خود احساس شک ئ بدبینی دارد و کم کم احساس می کند تمایلی به حضور در جمع ندارد .

-         پنهان کاری : ذهن افراد بدبین مجموعه ای از رازهایی می باشد که خودشان آنها را کشف کرده اند و سعی می کنند تا این راز ها را در مقابل هیچ کسی فاش نکنند . این فشار روحی باعث می شود تا این افراد طی مرور زمان به افرادی پنهان کار تبدیل شوند که ترس از افشا شدن افکار واهی خود دارند .

-         بی اعتمادی : یکی از شایع ترین نشانه های بدبینی بی اعتمادی می باشد . فرد بدبین از نظر دکتر روانشناسی خانواده آنچنان در افکار منفی خود غرق می شود و هر روز به دنبال سر نخ هایی برای تایید افکار منفی خود می باشد که کم کم خانواده خود را دچار آسیب های جدی می کند . دلسردی ، اختلالات عاطفی و طلاق روحی از ساده ترین مشکلاتی می باشد که فردی بدبین در آن زندگی می کند .

-         زیر سوال بردن افراد خانواده : افراد بدبین دائما اعضاء خانواده خود را بابت رفت و آمد و معاشرت با دیگران زیر سوال می برند و فضایی پر تنش و پر استرس برای آنها ایجاد می کند . این افراد معمولا به مرور زمان به فردی منفور در خانواده تبدیل می شوند که همه سعی می کنند از وی دوری کنند . دوستی و صمیمیت در این خانواده ها به ندرت دیده می شود و زوجین به سردی در کنار هم زندگی می کنند .

بدبینی به سه بخش تبدیل می شود

1-    اختلال شخصیت بدبینی

2-    هذیان بدبینی

3-    اختلال پارانویید یا بدبینی مفرط

اختلال پارانویید یا بدبینی مفرط

فردی که دچار اختلال پارانویید می باشد همواره با شک اعمال دیگران را تفسیر می کند و از آنها احساساتی همچون : تهدید ، تحقیر و آسیب دریافت می کند . این افراد در زمانی که با مشاور تلفنی خوب صحبت می کنند نمی توانند بپذیرند که احساسات منفی به دیگران دارند و همواره تصور می کنند داشتن این احساسات نسبت به دیگران ، تقصیر دیگران است . این اختلال با بی اعتمادی و احساس بدجنسی اطرافیان در فرد آغاز می گردد و ممکن است برای سالیان سال در وی پرورش پیدا کند . زندگی با افرادی که دچار اختلال پارانویید هستند بسیار سخت می باشد زیرا این افراد به شدت دچار شک نسبت به همه چیز می باشند و گاهی بابت تصورات ذهنی خود دست به آسیب زدن به خود و دیگران نیز می زنند . این اختلال در مردان بیش از زنان دیده می شود و احتمال ابتلا به اختلال پارانویید در خانواده هایی که فردی با سابقه اختلال اسکیزوفرنی وجود داشته ، بیشتر است .

با همسر بدبین خود چگونه رفتار کنید ؟

با او صحبت کنید : برخی از افراد در مقابل شک دائمی همسر خود خانه نشین می شوند که بدترین انتخاب است ، صحبت کردن با همسر و رسیدن به توافق برای چگونگی رفت و آمد ، مثل خبر دادن به یکدیگر می تواند ذهن همسر شکاک را آرام کرده و کم کم تغییر دهد .

چیزی را پنهان نکنید : پنهان کردن موضوعات ساده و بی اهمیت باعث می شود تا فرد شکاک وضعیت را بد تر از آنچه هست احساس کند به همین دلیل برخورد های صادقانه با این افراد بهترین کار است .

باج ندهید : با خواسته های بی جا و غیر منطقی همسر بدبین خود مقابله کنید . بسیاری از زوجین برای حفظ آرامش زندگی مشترک خود وقتی با بدبینی شریک زندگی شان رو به رو می شود شروع به باج دادن می کنند و این نه تنها وضعیت را بهتر نمی کند بلکه باعث بدتر شدن وی نیز می شود .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

 

 




:: برچسب‌ها: مشاوره قبل ازدواج خوب , بهترین مراکز مشاوره ایران , دکتر روانشناسی خانواده , مشاور تلفنی خوب ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: